تبلیغات
اسرار حق - دوران امام باقر(ع)، دوران سازندگی فکری و تشکیلاتی / امام باقر(ع)، سردمدار مبارزه با تحریف و رهبر تشکیلات پنهان بود/ + بسته صوتی ویژه شهادت امام باقر (ع)
 
اسرار حق
درباره وبلاگ


پروفایل من
hasanbolboli.blogfa.com/Profile
استفاده از تمامی مطالب وبلاک آزاد می باشد
حتی بدون ذکر منبع

مدیر وبلاگ : حسن فاطمی فرد
مطالب اخیر
نویسندگان
  به مناسبت شهادت امام باقر (ع) :

ایام شهادت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بهانه ای است تا به سیره ی عملی و احادیث نورانی آن بزرگواران رجوع کرده و از دریای بی کران معارف الهی بهره مند گردیم . لذا به مناسبت ایام شهادت امام باقر (ع) به تورق برگ هایی از سیره و احادیث آن بزرگوار می پردازیم

 ایام شهادت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بهانه ای است تا به سیره ی عملی و احادیث نورانی آن بزرگواران رجوع کرده و از دریای بی کران معارف الهی بهره مند گردیم . لذا به مناسبت ایام شهادت امام باقر (ع) به تورق برگ هایی  از سیره و احادیث آن بزرگوار می پردازیم : 


 

دوران سازندگی فکری و تشکیلاتی : 

 

در مورد امام باقرعلیه الصلوةوالسلام حرفهای زیادى هست، منتها به دو نكته از زندگى آن حضرت من اشاره مى‌كنم. یكى عبارت است از مبارزة آن حضرت با تحریف در معارف اسالمى و احكام اسلامى؛ این چیزى بود كه در دوران امام باقر از همیشة پیش از زمان آن حضرت، مشروحتر و مبسوطتر و گستردهتر انجام شد. یعنى چه مبارزة با تحریف؟ مقصود از مبارزة با تحریف این است كه دین مقدس اسلام اساسا با معارف و احكامى كه دارد و با آیات قرآن براى جامعة اسلامى یك خصوصیاتى را و شرایطى را مقرر كرده، بلكه براى دنیاى انسانى و زندگى بشر كه اگر مردمى آن معارف را بدانند و به آن پایبند باشند، ممكن نیست در جامعهاى كه به نام اسلام وجود دارد، بعضى چیزها را تحمل كنند. مثلا حكومت ستمگران را، یا حكومت فساق و فجار را، یا حكومت از دین بى‌خبرها را تحمل نمى‌كنند. تبعیض را و تقسیم غیرعادلانة ثروت در جامعه را قهراً تحمل نمى‌كنند و بسیارى از این فسادهایى كه در جوامع اسلامی هست، این امام باقر (ع) با احكام اسلامى و با نظام اسلامى سازگار نیست.

 

بعضى از سلاطین و زمامدارانى كه به عنوان خالفت پیغمبر بر سر كار آمدند ـ مثل بنى‌امیه و مروانیها ـ اینها به هیچوجه شایستة آن نبودند كه بر جامعة اسالمى حكومت كنند و در دوران زمامدارى خودشان انواع فسق و ظلم و فساد و تبعیض و جهل و خالصه انحرافهاى گوناگون وجود داشت. اگر قرار بود احكام اسلامى و آیات قرآنى همانطورى كه هست، براى مردم تبیین بشود، امكان ادامة حكومت و زمامدارى و قبضه كردن قدرت براى اینها نبود؛ این بود كه دست به تحریف مى‌زدند. حاال تحریف را هم از چندین راه انجام مى‌دادند. یكى‌اش این بود که بعضی از فقها و علما و محدثین و قراء و چهره هاى ّ موجه و اینها را مى‌فریفتند ، به آنها پول مى‌دادند یا آنها را مى‌ترساندند. بعضى را با طمع، بعضى را با ترس وادار مى‌كردند كه همان چیزى را كه مورد علاقة آنهاست در بین مردم ترویج كنند. لذا شما اگر به تاریخ یكى دو قرن اول اسالم نگاه كنید، یك منظرة عجیبى مى‌بینید؛ اینقدر چهرة معروف قدس و تقوى و علم، انسان مى‌بینید كه اینها در خدمت حكام و زمامداران جور بودند و یك احكام عجیب و غریبى را به نام اسلام اینها به خورد مردم دادند.

 

حاال ببینید مثال از باب نمونه این چه جور حكمى است كه یك عالمى اینجور بگوید كه خداى متعال و قرآن كه به ما گفتند از اولى‌الامر پیروى كنید، این اولى‌الامر هر آن كسى است كه به هر وسیله اى بر مردم تسلط پیدا بكند؛ این اولى‌الامر است. ولو با دغلبازى و حیله و شمشیر و زور و قلدرى و ِسرگردنه گرفتن، بالاخره بتواند بر مردم حاكمیت پیدا كند. این مى‌شود اولى‌الامر. ُخب این، اینقدر نامعقول و نادرست است كه اگر به اسلام و به یك ریشة اعتقادى و ایمانى مردم متصل نشود، براى كسى قابل قبول نیست. اما اینها آمدند این را به اسلام متصل كردند و از اینگونه حرفها زیاد زدند كه در تاریخ یكى دو قرن اول اسلام از این قبیل مطلب الی ماشاءالله فراوان است.

 

راه مى‌انداختند این چهره هاى نامدار را خلفا در كنار خودشان مكه مى‌بردند، مدینه مى‌بردند، به مردم عرضه مى‌كردند، در مجامع عمومى آنها را مطرح مى‌كردند، و آنها را وسیلهاى براى تأیید خودشان قرار مى‌دادند. ..یكى از راههاى تحریف دین این بود؛ اینگونه افراد عالِمن ما و فقیهن ما و مقدسان ما و زاهدان ما در خدمت خلفا بودند و هر چه كه آنها  مایل بودند كه مردم اعتقاد پیدا كنند، اینها به نام دین، آن را به خورد مردم مى‌دادند. بعضى از اینها هم در كتابها هنوز مانده و متأسفانه بسیارى از مسلمین هنوز به آن چیزها معتقدند. یك راه تحریف این بود كه خود خلفا وقتى كه بر اریكة قدرت تكیه مى‌زدند و احساس مى‌كردند كه هرچه بگویند مردم مجبورند از آنها قبول كنند؛ یك حرفى را، یك فكرى را، یك مبنایى را همینطورى مطرح مى‌كردند بهنام اسلام و به صورت فرهنگ رایج در مى‌آوردند و این در همه جاى دنیاى اسالم هى گفته مى‌شد، هى تكرار مى‌شد، هى دهان به دهان مى‌گشت، تا مى‌شد ذهنیت مردم. مثل اینكه بعضى از سرداران دستگاه عبدالملك مثل حجاج و اینها معتقد بودند یا اینجور اظهار مى‌كردند كه خالفت از نبوت بالاتر است؛ حاال اینها به این قانع نبودند كه عبدالملك‌بن مروان و اولاد عبدالملك و آن فسقه و فجره به عنوان جانشینى پیغمبر باشند ـ كه این که الهى بود براى سر آنها بسیار گشاد و لباسى بود به قامت آنها بسیار ناساز و بى‌اندام ـ و غصب كرده بودند این عنوان را، اما به این هم اكتفا نمى‌كردند، مى‌خواستند ادعا بكنند كه خالفت حتى از نبوت باالتر است. ..یك‌‌چنین تحریفهایى در دین واقع شده بود، و عامل اصلى ادامة سلطة بنى‌امیه و بنى‌عباس و مانع اصلى حكومت حق اسالمى همین فرهنگ غلطى بود كه بر ذهنهاى مردم حاكم بود.

 

حاال ائمه مى‌خواهند حكومت اسلامى درست را بر سر پا كنند؛ مى‌خواهند نظام علوى را برقرار بكنند، چه باید بكنند؟ اولین كار این است كه ذهنیت مردم را عوض كنند؛ فرهنگ به اصطالح اسلامى ضداسلامى را كه در ذهن مردم رسوخ كرده، از آنها بگیرند و جاى آن را با فرهنگ خوبى و صحیحى و قرآن حقیقى و توحید واقعى جایگزین كنند؛ این همان مبارزة فرهنگى است. پس مبارزة فرهنگى فقط نشستن و از احكام اسلامی چیزهایى را بیان كردن بدون یك سمتگیر ِى انقالبى و مبارزى نیست، این مبارزه نیست. بلكه مبارزة جهتگیرى، بدون یك َ فرهنگى این است كه سعى كنند ذهنیت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شیطانى ببندد و امام باقر این كار را شروع كرد.

 

باقرالعلم الاولین  یعنى این؛ حضرت شكافندة حقایق قرآنى و دانشهاى اسلامى ً بود. واقعا قرآن را براى مردم تبیین مى‌كرد. لذا بود كه هركسى كه نفس  امام باقر(ع) به او مى‌خورد و او وابسته نبود، سر سپرده نبود، سرش در آخور جایى بند نبود، این یقینا نسبت به وضع حاكمیت زمان، نظرش برمى‌گشت. لذا بسیارى از مردمى كه افراد متوسطى هم بودند در زمان امام باقر گرایش پیدا كردند به مكتب اهلبیت، به مكتب امامت، به همان چیزى كه در عرف رایج امروز ما به او تشیع گفته مى‌شود. تشیع یعنى این، یعنى پیروى از مكتب اهلبیت براى ایجاد حاكمیت حقیقى اسلام، براى اعلای حقیقى كلمة قرآن و براى روشن كردن و پیاده كردن معارف قرآنى در میان مردم.

هركسى كه امام باقر با او ارتباط پیدا مى‌كرد و مطالب را به او مى‌گفت ذهنیت او تغییر پیدا مى‌كرد و عوض مى‌شد. این كار اول امام باقر بود كه یك كار بسیار مهم و اساسى بود و بیشترین كار امام باقر(ع) هم این بود.

 

كار دیگرى در زندگى آن حضرت هست كه آن عبارت است از تشكل. یعنى چه؟ یعنى این معارف را، همین تغییر فرهنگى و مبارزة فرهنگى را یك‌وقت انسان همینجور پرتاب مى‌كند در می ُ ان جامعه، خب مثل بذرى است كه انسان بى‌حساب آن بذر را بریزد توى یك سرزمینى. ُخب یك بذر سبز خواهد شد، یكى از بین خواهد رفت، یكى بعد از سبز شدن خشك خواهد شد، یكى بعد از سبز شدن لگدمال خواهد شد، از بین خواهد رفت، خیلى ِ مثمر ثمر نیست اینجور بذر پاشیدن. یك‌وقت نه، آن باغبان ماهر آن زراعتگر چیرهدست و عاقل عالوهبر اینكه بذر را مى‌پاشد آن را حفظ هم مى‌كند؛ حفظ او به چیست؟ به این است كه یك عدهاى را بگمارند، افرادى را مأمور كنند در سرتاسر دنیاى اسلام براى اینكه آن كسانى كه تحت تأثیر این تبلیغات و تعلیمات عالیه قرار مى‌گیرند، اینها اشكالاتشان را با آنها برطرف كنند و مطرح كنند؛ معرفت بیشترى پیدا كند، تحت تأثیر القائات دشمن قرار نگیرند، اشتباه نكنند، پیوستگى‌شان را با همدیگر حفظ كنند، خالصه یك تضمین كافى براى سبز شدن این بذرهاى سالم در آن سرزمین آماده و مستعد به وجود آوردن.

 

یكى از كارهاى امام باقر همین بود، كه كسانى را از شاگردان خود و از دوستان خود تربیت كند، بالا بیاورد، به صورت اختصاصى آنها را مورد توجه قرار بدهد ـ شاگردان ویژة آن حضرت ـ بعد آنها را به همدیگر وصل كند و در سرتاسر دنیاى اسالم آنها را به عنوان یك قطبى، یك ركنى،  به عنوان وكیل خود، نایب خود بگذارد كه آنها كار آن حضرت را دنبال كنند و ادامة تبلیغات و تعلیمات آن حضرت را به گردن بگیرند و به عهده بگیرند. این سازماندهى پنهانى امام باقر بود، كه از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یك هیجان بیشترى پیدا كرد و البته در زمان امام صادق و امام موسى‌بنجعفر به اوج خودش رسید؛ این هم كار دیگر بود، كه كارى بود بسیار خطرناك.

 

(برگی از کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری )

 

صوت / امام باقر (ع) از زبان رهبر انقلاب :

 

انسان 250 ساله- امام باقر علیه السلام.mp3 | دانلود فایل

 

 

 

شرح حدیثی از امام باقر (ع) توسط رهبر انقلاب / بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند ؟ 

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین؛


عَن أَبِی جَعفَرٍ مُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ بَاقِرِ عَلَیه‌ِالسَّلَام قَال سُئِلَ رَسُولُ الله صَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِه عَن خِیارِ العِباد؛ (۱)
بهترین بندگان چه کسانی هستند؟ این را از پیغمبر اکرم کسی سؤال کرد؛

فَقَال أَلَّذِینَ
[حضرت در پاسخ فرمودند: بهترین بندگان کسانی هستند که:]

إِذَا أَحسَنُوا إِستَبشَرُوا
وقتی کار نیک می‌کنند خوشحالند که کار خوب کرده‌اند. این خوشحالی ارتباطی ندارد به اینکه انسان غرور پیدا کند و عُجب به کار خیر پیدا کند. این دو چیز است. اینها را از هم تفکیک کنیم. یک‌وقت انسان دو رکعت نماز که می‌خواند خیال می‌کند در یک مرتبه‌ی عالی [قرار دارد]. عُجب یعنی خودشیفتگی، خودفریفتگی، خودشگفتی به انسان دست می‌دهد؛ این مذموم است.

وَ إِذَا أَسَاءُوا إِستَغفَرُوا
در مورد اسائه -کار بد انجام دادن- به این اکتفا نشده است که بگوییم وقتی [کسی] کار بد انجام داد ناراحت باشد، نه، ناراحتی کافی نیست؛ عملی هم دنبالش لازم است و آن عمل عبارت است از استغفار؛ از خدای متعال عذرخواهی کند، وقتی کار بدی کرد -استغفار یعنی عذرخواهی کردن- از خدا عذرخواهی کند، معذرت‌خواهی کند.

وَ إِذَا أُعطُوا شَکَرُوا
وقتی خدای متعال به او چیزی می‌دهد، او سپاسگزار باشد؛ یعنی وقتی نعمت‌های الهی را متذکر می‌شود، نعمت‌های الهی را می‌بیند یا نعمت جدیدی به او داده می‌شود، او شکرگزار باشد، غافل نباشد از اینکه خدای متعال این نعمت را به او داده است.

وَ إِذَا ابتلوا صَبرُوا
وقتی هم که یک ابتلایی در زندگی اینها پیش آمد، مشکلی برایشان پیش آمد، در آن هم صبر کنند.

وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا
وقتی از کسی خشمگین شدند، از او بگذرند، او را بیامرزند؛ البته طبیعی است که این غضب لله نیست، این غضب لِشخص است. واِلّا غضب لله را ما حق نداریم به خاطر اهواءِ خودمان یا به خاطر چیزی، وقتی یک جایی لله غضب کردیم، اینجا آن غضب را باید ادامه بدهیم، باید حفظ کنیم.


۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۶۰

 

 

 

صوت / روضه شهادت امام باقر (ع) - حاج میثم مطیعی 

 

شهادت امام محمدباقر علیه السلام- میثم مطیعی (1).mp3 | دانلود فایل

 

صوت / سینه زنی شهادت امام باقر (ع) - حاج میثم مطیعی 

 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

شهادت امام محمدباقر علیه السلام- میثم مطیعی (2).mp3 | دانلود فایل

 





نوع مطلب : حدیث، اصحاب اهل بیت، احسان به پدر و مادر، ماجراهای جالب و نکته های اخلاقی و آموزنده، در باب اهل بیت، امام حسین(ع)، امام باقر(ع)، تزکیه نفس، نماز و ذکر و دعا و نیایش، ولایت و امامت، شیعیان دنیا، پاسخ به شبهات، تاریخ اسلام، سیاست و دین، معارف اهل بیت، 
برچسب ها : شهادت، ذی حجه، امام باقر،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 13 شهریور 1396 12:12 ب.ظ
You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something which I think I would never
understand. It seems too complicated and very broad for me.

I'm looking forward for your next post, I'll try to get the hang of it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اسما خداوند متعال

پخش زنده حرم
Online User اسلام کوئست سایت جامع فرهنگی 
مذهبی شهید آوینی Aviny.com

دنیـای نیـاز بـه نمــاز | WorldPrayer.ir