اسرار حق
درباره وبلاگ


پروفایل من
hasanbolboli.blogfa.com/Profile
استفاده از تمامی مطالب وبلاک آزاد می باشد
حتی بدون ذکر منبع
تلگرام ما
@asrarhag

مدیر وبلاگ : حسن فاطمی فرد
مطالب اخیر
نویسندگان
به مناسبت عید امامت و ولایت ؛

اسلام برای خانه نشینی نازل نشده است / انحراف دینی؛ نتیجه نفاق و بی بصیرتی / رهبر انقلاب : واقعه‌ی غدیر خم، منطق روشن و مستحکم اسلام در نفی سکولاریسم است

واقعه‌ی غدیر خم، منطق روشن و مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است، چرا که غدیر خم مظهر توجه و تأکید اسلام بر حکومت‌داری و سیاست به شمار می‌رود.

 عید سعید غدیر، عید اکمال دین و اتمام نعمت و بزرگترین اعیاد اسلامی است . از آنجا که افزایش اطلاعات دینی و افزایش سطح بصیرت دینی و سیاسی همواره مورد تاکید منابع دینی ما و رهبر انقلاب (دام ظله العالی) بوده است ؛ مناسبت های مذهبی بهانه ی مناسبی است تا به مطالعه و دقت در جریان های مختلف دینی بپردازیم .

 

 

جامعیت دین خدا 

 

برخی دین را برنامه ای جامع برای رسیدن به حقیقت و سعادت آن هم در همه ی ابعاد زندگی بشر تعریف می کنند . از آنجا که اساسا وجود انسان ابعاد مختلفی دارد و هرگز محدود به یک بعد فردی نیست ، دین کامل و دین حق هم باید بتواند برای همه ی ابعاد زندگی بشر برنامه ای جامع و مانع ارائه نماید . ادیان الهی خصوصا دین اسلام که دین اکمل و خاتم بوده و قرار است  برنامه ی کامل و جامع همه بشریت و ابعاد مختلف زندگی ایشان از روز بعثت  تا روز قیامت باشد؛ باید دینی باشد که در وجوه مختلف زندگی بشر اعم از زندگی فردی تا زندگی سیاسی و اجتماعی برنامه ارائه نماید . قرآن کریم در آیه 89 سوره نحل به همین معنا تصریح داشته و فرموده است :

 

وَنَزَّلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ تِبْیَانًا لِكُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِینَ :  ما بر تو این کتاب (قرآن عظیم) را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند و برای مسلمین هدایت و رحمت و بشارت باشد.

 

در واقع دین اسلام و مشخصا قرآن کریم و سنت معصومین (ع) همه ی برنامه ،اهداف ، مبانی و اسلوب های لازم برای رسیدن به حقیقت و سعادت را عرضه کرده است.

 

آیت الله جوادی آملی در بخشی از تفسیر آیه ی فوق، ذیل آیه 89 سوره مبارکه نحل در تفسیر تسنیم خود فرموده اند:

 

  اینها مربوط به مسئله هایی است كه ( بحث )شده، اما آنچه كه مربوط به ذیل آیه است فرمود: ﴿وَنَزَّلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ تِبْیَاناً لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ وَهُدیً وَرَحْمَةً وَبُشْرَی لِلْمُسْلِمِینَ﴾ فرمود ما كتابی نازل كردیم كه این همه چیز را بیان می‌كند هدایت هست، رحمت هست، بشریٰ هست اینها مسائل ارزشی است شما را راهنمایی می‌كند به مبدأ، راهنمایی می‌كند به معاد، راهنمایی می‌كند به بهره‌برداری صحیح، راهنمایی می‌كند كه بیراهه نروید راه كسی را هم نبندید و اگر بیراهه نرفتید بشرا و رحمت است و اگر بیراهه رفتید یا راه كسی را بستید كه انذار است و عذاب؛  این برای همه مردم است منتها آنكه طَرفی می‌بندد و بهره می‌برد گروه مسلمانها هستند وگرنه این هدایت است و رحمت است و بشرا است ﴿لِلنَّاسِ أَجْمَعِینَ﴾ اگر فرمود: ﴿وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ﴾ یا ﴿وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾ برای آن است كه جهانیان می‌توانند از ذات مقدس پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بهره‌های فراوانی ببرند منتها آنهایی كه استفاده می‌كنند گروه متّقیان‌اند، مسلمین‌اند، مؤمنین‌اند و مانند آن.

 

این ها برای تعبیر ﴿هُدیً وَرَحْمَةً وَبُشْرَی﴾ است اما هیچ كدام از اینها نشان تقیید ﴿تِبْیَاناً لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ﴾ نیست بنابراین می‌توان گفت كه قرآن كریم همان طوری كه مبیّن عقاید است از یك سو، مبیّن اخلاق است از سوی دیگر، مبیّن احكام فقهی است از سوی سوم، مبیّن مسائل حقوق فردی و جمعی است از سوی چهارم، مبیّن علوم هم هست از سوی پنجم  و (...) .

 

 

غدیر؛ منطق روشن اسلام در نفی سکولاریسم

 

در این میان که تمامی شواهد و قرائن عقلی و نقلی برگرفته از قرآن ، احادیث و سنت معصومین (ع) و احکام روشن عقلی بر جامعیت اسلام و حضور فعال آن در همه ی عرصه های زندگی بشر از جمله بعد سیاسی و اجتماعی آن دلالت دارد عده ای مبحث سکولاریسم و سودای جدایی دین از سیاست را مطرح می کنند .

 

سکولاریسم که از غرب و پس از خطاهای متعدد کلیسای تحریف شده نشات گرفته است سعی در محدود کردن دین به عرصه های فردی  زندگی بشر دارد . سکولاریسم به روشنی می گوید دین و دیانت تنها برای بعد فردی زندگی افراد است و دینی که قرار بود در همه ی ابعاد نسخه ی سعادت بشر را بپیچد ، حق دخالت و ارائه برنامه در عرصه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و غیره را ندارد .

 

همانطور که گذشت شواهد متعدد و متقنی برای اثبات تعارض و تناقض سکولاریسم با اسلام ناب وجود دارد اما ماجرای غدیر خم و انتخاب جانشینی امیرالمومنین (ع) روشن ترین منطق اسلام در نفی سکولاریسم است . در واقع انتصاب الهی امیرالمومنین (ع) به عنوان جانشین پیامبر گرامی اسلام (ص) به وضوح نشان دهنده ی آن است که ، حضور فعال دین در عرصه حکومت و اجتماع ، پس از پیامبر اسلام (ص) هم قرار است ادامه پیدا کند و حقیقت دین هرگز محدود به احکام فردی  نخواهد بود .

 

رهبر انقلاب هم در دیدار عید غدیر خود در سال 93 با اقشار مختلف مردم با اشاره به تبلیغات هدفمند دشمنان امت اسلامی برای جدا کردن اسلام از سیاست و منحصر کردن دین شریف در مسائل شخصی و خصوصی فرمودند : واقعه‌ی غدیر خم، منطق روشن و مستحکم اسلام در نفی این نگاه سکولار است، چرا که غدیر خم مظهر توجه و تأکید اسلام بر حکومت‌داری و سیاست به شمار می‌رود.


ولی امر مسلمین جهان با نفی نگاهی که مسأله‌ی نصب امیر مؤمنان علیه‌السلام به دست پیامبر عظیم‌الشأن اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله را فقط به معنای نصب جنبه‌های معنوی می‌داند، افزودند: جنبه‌های معنوی قابل نصب نیست و معنای حقیقی این واقعه‌ی مبارک، توجه به امر حکومت و مدیریت جامعه است و این درس بزرگ غدیر برای مسلمانان است.

 

در پی اعلام جانشینی امیرالمومنین (ع) از سوی پیامبر گرامی اسلام (ص) که البته به دستو صریح خداوند انجام شده بود آیه ی اکمال دین و اتمام نعمت نازل گردید .

 

الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِیناً : امروز دین شما را برایتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آیینى برگزیدم.

 

این آیه ثابت می کند دین اسلام دین کامل و جامعی نخواهد شد و به رضایت الهی به عنوان یک دین نخواهد رسید تا زمانی که با ولایت امیرالمومنین(ع) ادامه یابد و وظایف امامت ایشان منعقد گردد .

 

برخی در تقسیمی ، وظایف رسولان الهی را در چهار بخش ذیل تقسیم نموده اند:

 

1)دریافت و ابلاغ وحی

2)تبیین و تعلیم و تبلیغ وحی (مرجعیت دینی )

3)اجرای اسلام در جامعه از طریق تشکیل حکومت و ولایت ظاهری

4)ولایت معنوی

 

در واقع امامت و ولایت بعد از پیامبر اسلام (ص)  دقیقا تمامی وظایف رسول خدا (ص) را به عنوان جانشین ایشان خواهد داشت به جز وظیفه ی اول که با اتمام عمر گرانقدر رسول خدا (ص) به پایان رسیده بود .

 

با استناد به آیه ی اکمال و وظایف امام بعد از رسول خدا (ص) این نتیجه حاصل خواهد شد که ورود سکولاریسم و محدود کردن دین به عرصه ی فردی نه تنها برگرفته از دین نیست بلکه این بدعت مخالف با فلسفه ی رضایت الهی از دین خواهد بود.

 

گرچه موضوع ولایت و امامت با حساسیت شدید خداوند و پیامبر اسلام (ص) همراه بود اما چندی از شهادت رسول خدا (ص) نگذشته بود تا ماجرای سقیفه بنی ساعده با رهبری خط نفاق و بی بصیرتی مردم  به آغاز  اولین و مهم ترین جریان سکولاریسم بعد از اسلام تبدیل شد .

 

در واقع سقیفه حضور رهبر دینی منتصب از جانب خدا را در عرصه سیاست و حاکمیت منع کرد و رهبری جامع ایشان را به خانه نشینی محدود کرد . این اولین و مهم ترین ظهور سکولاریسم بعد از اسلام بود .

 

علامه مصباح یزدی در کتاب ارزشمند «پرتوی از ولایت»  به اثبات همین موضوع پرداخته و فرموده است :

 

امیرالمؤمومنین (ع) ضمن نامه‌اى مفصل براى معاویه، به احادیث پیغمبر اكرم(ص)احتجاج كرده، نوشتند: پیغمبر اكرم(ص) مرا وصى و وزیر خود قرار داد و فرمود: «على(ع) بعد از من خلیفه من بر شما است» و پیغمبر اكرم (ص) تعابیرى مانند ولایت، امامت، خلافت و ریاست را در شأن من فرمودند، با این همه چگونه تو این احادیث را قبول نمى‌كنى؟ معاویه در پاسخ حضرت امیر(ع) این گونه نوشت: اَلا وَ اِنَّما كانَ مُحَمَّدٌ رَسُولا مِنَ الرُّسُلِ اِلَى النّاسِ كافَّةً فَبَلَّغَ رِسالاتِ رَبِّهِ لایَمْلِكُ شَیْئاً غَیْرَهُ ؛یعنى درست است كه تو خلیفه رسول الله(ص) و جانشین او هستى، اما مگر رسول الله(ص) چه كسى بود؟ او تنها پیام آورى بود و از جانب خدا پیام‌هایى را به مردم ابلاغ مى‌كرد؛ اما «لایَمْلِكُ شَیْئاً غَیْرَهُ»، مقام و منصب دیگرى غیر از دریافت و ابلاغ پیام‌هاى خدا به مردم نداشت! از این رو تو على(ع) نیز خلیفه رسول خدا(ص) هستى تا پیام‌هایى را كه آن حضرت از جانب خدا آورده بود، به مردم برسانى! اما امامت و ریاست بر مردم را خود پیغمبر اكرم(ص) هم نداشت تا تو بخواهى جانشین او در این امر باشى!

 

حضرت امیر(ع) در پاسخ معاویه نامه‌اى نوشتند و در خصوص این استدلال او فرمودند: زَعَمْتَ أَنَّهُ كانَ رَسُولا وَ لَم یَكُنْ اِماماً فَاِنَّ اِنْكارَكَ عَلى جَمیعِ النَّبیّینَ الْاَئِمَّةِ؛ تو مدعى هستى كه پیغمبر اسلام(ص) تنها مقام رسالت را داشت و مقام امامت و ریاست بر امت را نداشت؛ این سخن تو نه تنها انكار مقام امامت براى پیغمبر اكرم(ص) است، بلكه انكار این مقام در حق تمام انبیایى است كه داراى مقام امامت بودند.

 

در توضیح فرمایش حضرت امیر(ع) باید بگوییم، دو آیه در قرآن بر امامت انبیا تصریح كرده است:

 

وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا؛ و برخى از آنان (پیامبران) را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ما (مردم را) هدایت مى‌كردند.

 

آیه دیگر آیه‌اى است كه به طور مشخص مقام امامت را براى حضرت ابراهیم(علیه السلام) ثابت مى‌كند: وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِمات فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِماماً .  در تفسیر این آیه مفسران اثبات كرده‌اند كه بعد از آن كه حضرت ابراهیم(علیه السلام) به مقام نبوت، رسالت، و خلّت (مقام خلیل اللهى) نایل شد، در نهایت به مقام امامت رسید و این آخرین مقام حضرت ابراهیم(ع) بود كه در اواخر عمر به آن حضرت اعطا شد.

 

نتیجه آن خواهد بود که اسلام حقیقی نازل شده از طرف خداوند متعال ، در یک کلام اسلام ناب عملا و نظرا هیچ تناسبی با سکولاریسم ندارد بلکه جای جای این دین بزرگ نشان از حضور فعال و اثر گذار در همه ی ابعاد زندگی بشر دارد . ماجرای غدیر خم و انتصاب امیرالمومنین (ع) به عنوان امام بعد از پیامبر (ص) تنها یکی از دلایل متقن تناقض اسلام با سکولاریسم است .


رجانیوز - آروین فرشی نعیم



نوع مطلب : حدیث، اصحاب اهل بیت، ماجراهای جالب و نکته های اخلاقی و آموزنده، احسان به پدر و مادر، در باب اهل بیت، قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، تزکیه نفس، نماز و ذکر و دعا و نیایش، ولایت و امامت، شیعیان دنیا، فرقه های انحرافی، شبه روشنفکری، تاریخ معاصر، پاسخ به شبهات، تاریخ اسلام، تولی و تبری، سیاست و دین، مباهله ، غدیر ، معارف اهل بیت، 
برچسب ها : عید غدیر، ماه ذی حجه،
لینک های مرتبط :


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اسما خداوند متعال

پخش زنده حرم
Online User اسلام کوئست سایت جامع فرهنگی 
مذهبی شهید آوینی Aviny.com

دنیـای نیـاز بـه نمــاز | WorldPrayer.ir

 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic